Skip to main content
search

Wist je dat?

Wist je dat het varken en dit product iets gemeen hebben? Dat heeft u waarschijnlijk gelezen op het etiket van een flesje bier of een zak friet. Wat veel consumenten niet weten is dat bij de productie van voedingsmiddelen zoals onder andere bier en friet reststromen vrij komen. Zo komt er bij het brouwen van bier, biergist en bierborstel beschikbaar. Bij het maken van frietjes blijven de schillen over. En zo zijn er nog veel meer producten die mensen eten waarvan de restjes aan de varkens worden gevoerd. Momenteel bestaat 30 tot 40 procent van het varkensvoer uit overblijfselen van de voedingsindustrie. Er zijn zelfs al varkens die leven op 100 procent overblijfselen. Doordat varkens alles lusten zijn zij belangrijk voor een circulair voedselsysteem. Wilt u nu nog meer weten over hoe de varkens in Nederland gehouden worden? Lees dan eens verder op deze website!

het beste idee van varkensland

Plantaardig

  • Sojaolie -> Sojaschroot en-schillen:Blijven achter na persing van sojabonen tot olie. De olie wordt in tal van levensmiddelen en verzorgingsproducten en voor bio-ethanol.
  • Voedingsdrankjes -> Sojamelk:
    Ontstaat bij de verwerking van sojabonen tot verschillende voedingsdranken voor menselijke consumptie.
  • Koolzaadolie -> Raapzaadschilfers en -schroot:
    Blijven over na productie van koolzaadolie
  • Palmolie -> Palmolieschroot:
    Komt vrij bij de productie van palmolie, die wordt gebruikt in onder meer chocoladepasta, pindakaas en vleesvervangers
  • Pasta -> Gries:
    Ontstaat bij de productie van broodmeel en pasta
  • Suiker -> Bietenpulp:
    Blijft over na productie suiker
  • Suiker -> Melasse:
    Stroperige vloeistof uit suikerproductie
  • Brood/Pasta -> Tarwezetmeel:
    Blijft over na productie brood en pasta
  • Friet/krieltjes -> Stoomschillen:
    Blijft over uit productie friet of geschilde krieltjes
  • Voorgebakken friet:
    Komt vrij bij de sortering en bij de opstart en afdraai van de verpakkingslijnen.
  • Brood, koekjes, friet, snoeprepen, aardappelpuree, aardappelkroketten:
    Hebben de uiterste consumptiedatum (bijna) bereikt of zijn afwijkend zijn van vorm en smaak, waardoor ze niet meer verkoopbaar zijn als levensmiddelen.
  • Maïsgriesmeel/Maïsbloem -> Maïsmeel:
    Komt vrij bij de productie van maïsgriesmeel en maïsbloem voor brouwerijen en de levensmiddelenindustrie.
  • Bier -> Bierborstel, Biergist en biervlokken:
    Bierbostel, biergist en biervlokken, komen vrij bij het brouwen van bier.
  • Bier -> Biergerst:
    Brouwgerst dat niet door de strenge controles voor bierproductie komt.
  • Gerst:
    Overblijfselen van gerst uit een vorig oogstseizoen.
  • Olie -> Lijnzaadschilfers:
    Co-product van de extractie van olie uit vlaszaad.
  • Wortel -> Wortelstoomschillen:
    Wortelstoomschillen zijn afkomstig uit de conservenindustrie. Wortelen worden met behulp van stoom ontdaan van hun schil.
  • Zonnebloemolie -> Zonnebloempitschroot:
    Ontstaat bij de productie van zonnebloemolie.

Dierlijk

  • Kaas -> Afsnijdsels kaas:
    Blijft over bij kaasproductie
  • Kaas -> Kaaswei:
    Afkomstig van de kaasproducerende zuivelindustrie. Bevat alle oplosbare bestanddelen die niet in de vaste kaasstof of wrongel terechtkomen.
  • Lactose -> Glucose:
    Ontstaat bij de winning en bewerking van lactose uit kaaswei.
  • Boterolie -> Boter – Boterserum (of botermelk):
    Een vochtrijk zuivelproduct dat vrijkomt bij de productie van boterolie uit boter.
  • Melk, yoghurt, kwark, vla:
    Melkzuur dat overblijft uit zuivelproductie.
varkensvlees

Het beste idee van Varkensland

“Wist je dat?” stickers zijn voortgekomen uit een initiatief van het beste idee van Varkensland. Het beste idee van Varkensland is een jaarlijks evenement waarin deelnemers hun beste idee in kunnen sturen. Uit deze ideeën worden de beste 5 geplaatst voor de finale en er is 1 finale ticket te winnen voor de winnaars van de studentenchallenge. Dit jaar (2022) hebben acht studenten gewonnen met hun idee “Wist je dat?” het is een concept dat het draagvlak van de varkenshouderij moet vergroten. Door consumenten bewuster te maken van wat voor moois de varkenshouderij is. Consumenten verdiepen zich vaak niet in de varkenshouderij maar hebben er wel hun oordeel klaar. Door “wist je dat?” stickers te plakken op voedsel, waarvan veel consumenten niet weten dat de restproducten gegeten worden door varkens willen zei de doelgroep bereiken.

Winnaars studentenchallenge 2022:

varkensland
Close Menu